Ramalan Sains Pertanian SPM 2016

WOW!!!!! TEKNIK PEMERIKSAAN KERTAS 1 DAN 2 UNTUK GURU AKAN DIBINCANG SELEPAS RAMALAN KERTAS 2 SAINS PERTANIAN SPM 2016 MUDAHNYA...... UNTUK ... LULUS ... SAINS PERTANIAN .... 2016???????? Sila Download fail Fakta Kertas 1 ...PdP Abad ke 21 ,Guru Abad ke 21, RPH Abad ke 21 ,Contoh RPH Nazir menilai, contoh rph pelbagai bentuk......sila muat naik pada bahagian PdP abad ke 21..terkini terkini.....Ramalan Sains Pertanian SPM 2016 ..... dibincangkan ..mulai .. ..30 mei 2016 . .

30 May 2016

Kertas 1 Pembahagian soalan



Mulai hari ini  saya akan cuba  memberi sedikit  panduan kepada guru dan murid  mengenai soalan ramalan Sains Pertanian SPM 2016. Semoga ianya menjadi  petunjuk  bagi  hala tuju  murid dalam mengulangkaji pelajaran dalam  mata pelajaran Sains Pertanian.


Soalan Kertas 1 ..Pecahan soalan berdasarkan aras kesukaran
Secara keseluruhan 25 soalan dalam kertas 1 dibahagikan kepada 3 aras kesukaran seperti  dibawah ini
Rendah  =  5  item =  20%
Sederhana = 8 item =  30%
Tinggi(KBAT) = 12 item =  50% 

      


 

   



 Soalan  berbentuk  fakta  banyak ditanya dalam kertas 1 iaitu sebanyak 13 soalan.Oleh yang demikian  murid dikehendaki banyak melakukan soalan latih tubi berbetuk fakta ini.
Tahun 2015  kita dapati  banyak soalan bentuk padanan . 2014  padanan adalah sama banyak iaitu 4 pilihan jawapan dipadankan dengan 4 tempat kosong.  Pada tahun 2015  kita dapati ia telah berubah iaitu  6 pilihan jawapan  dipadankan dengan 4 tempat kosong  ..ini untuk memenuhi soalan bentuk KBAT.... Didapati  murid  lemah dalam menjawab soalan padanan ini...Mungkin tahun ini akan  diubah  5  pilihan jawapan  dipadankan dengan 4 tempat kosong  bagi memudahkan murid menjawab dan  meningkatkan % lulus murid...
Menurut Ketua Pemeriksa Kertas 1 Cikgu Bob...dari analisis  jawapan murid ,,didapati  murid  sukar atau  ramai yang salah dalam menjawab soalan berbentuk ada gambarajah (gambar,gambar foto, jadual, graf dlll).. Oleh yg demikian guru haruslah memberi banyak latihan soalan yang banyak menggunakan gambarajah.


No comments:

Post a Comment

Peperiksaan Pecubaan Sains Pertanian SPM 2012 Selangor

Ruang Pesanan.