Ramalan Sains Pertanian SPM 2016

WOW!!!!! TEKNIK PEMERIKSAAN KERTAS 1 DAN 2 UNTUK GURU AKAN DIBINCANG SELEPAS RAMALAN KERTAS 2 SAINS PERTANIAN SPM 2016 MUDAHNYA...... UNTUK ... LULUS ... SAINS PERTANIAN .... 2016???????? Sila Download fail Fakta Kertas 1 ...PdP Abad ke 21 ,Guru Abad ke 21, RPH Abad ke 21 ,Contoh RPH Nazir menilai, contoh rph pelbagai bentuk......sila muat naik pada bahagian PdP abad ke 21..terkini terkini.....Ramalan Sains Pertanian SPM 2016 ..... dibincangkan ..mulai .. ..30 mei 2016 . .

12 May 2010

Peperiksaan

Peperiksaan Pertengahan Tahun Selaras Selangor 18 Mei hingga 4 Jun 2010 .Peperiksaan ini dijalankan selama 3 minggu menyebabkan pelajar-pelajar kami agak kelam kabut, tambah-tambah lagi bagi mereka yang kurang membuat ulangkaji pelajaran.

Bagi pelajar saya di Tingkatan 4, untuk subjek Sains Pertanian, seperti di tahun-tahun yang lalu, dalam ujian yang pertama ini akan menyebabkan mereka terkejut dengan bentuk soalan yang diberi, terutama bahagian esei. Nampaknya takut sangat dengan bentuk soalan tersebut walaupun cuma esei pendek. Walaubagaimanapun, soalan struktur mungkin dapat dijawab dengan baik. Puas hati juga melihat jawapan pada ujian 1 dan 2 yang lalu walau pada mulanya agak kurang yakin dengan sikap mereka terhadap subjek ini.

Manakala pelajar Tingkatan 5, nampaknya masih ada yang tidak membuat persediaan dengan baik bagi peperiksaan ini kerana mereka banyak terlibat dengan aktiviti sekolah . Walaupun telah biasa dengan bentuk soalan yang diberi sejak berada di Tingkatan 4, . Risaunya saya , maklumlah guru cemerlang kena tunjukkan prestasi murid yang baik sepanjang tahun.Masa terus berjalan... SPM kian menjelang tiba... kalau mereka terus relax macam ni, nampaknya teruk lah saya untuk saya memberi latih tubi yang banyak.

Tahu petua mengulang kaji
1.cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
2.siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
3.duduk tegak dikerusi yang selesa
4.baca doa penerang hati
5.baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
6.fikir dan ingat kembali isi utama
7.catat/lakar
8.semak semula ketepatan maklumat
9.ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
10.buat rumusan
11.jawab soalan
12.tampal maklumat yang rumit di dinding
13.baca doa tanda kesyukuran selepas belajar

3 comments:

  1. Salam 1 Malaysia Cikgu. Tahniah diatas blog yang sangat berinformatif

    saya Cikgu Dickson Francis Guru Sains Pertanian daripada SMK Serian Sarawak. saya mengajar SPN Tingkatan 5S4 dan 5S5. Saya mohon jasa baik cikgu sekira boleh kongsi soalan ramalan sains pertanian 2010. saya boleh dihubungi di e-mail di diksonfm56@yahoo.com
    Saya kenali Tuan Haji Kamaruddin . Kirim salam dengan Tuan Haji

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  2. helo cikgu,,saya nak tanya,cikgu akademik biasa ada buat fail meja tak? cikgu ada contoh?Saya baru dipostingkan opsyen sains pertanian tetapi mengajar KHB-pertanian..terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Selamat sahjetera dan salamat satu Malaysia/

    Saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Cikgu Annuar Md Isa yang sudi kongsi ilmu. Sebagai seorang veteran saya berdoa supaya Tuhan membalas jasa baik dan murni cikgu sebab pelajar saya banyak mendapat ilmu dan pengetahuan kerana usaha cikgu ini
    sekian terima kasih

    ReplyDelete

Peperiksaan Pecubaan Sains Pertanian SPM 2012 Selangor

Ruang Pesanan.